چه جاهایی دور زدن ممنوع است ؟ موارد دور ممنوع در آزمون شهری آیین نامه رانندگی ❌

یکی از مهم ترین نکات رانندگی دانستن موارد و مکان هایی است که دور زدن در آن ها ممنوع میباشد و راننده محاز به دور زدن نیست ( به اصطلاح دور ممنوع )

در این پست آموزشی برای شما هنرجویان عزیز این موارد را آموزش خواهیم داد

دور زدن در آزمون شهری در چه مواردی ممنوع است ؟

  1. حریم تقاطع ( 15 متر قبل و بعد از تقاطع )
  2. روی خط ممتد
  3. روی خط کشی عابر پیاده
  4. خیابان های یک طرفه
  5. هر جایی که دید کافی نباشد و خطر تصادف در پی داشته باشد
  6. نرسیده به پیچ ها دور زدن از فاصله 150 متری قبل و بعد از پیچها ممنوع است و به هیچ وجه نباید در این فاصله اقدام به دور زدن نمایید
  7. برای سربالایی و پل ها نیز این باید این فاصله ی 150 متری را برای دور زدن در نظر بگیرید و قبل و بعد از آنها به فاصله ی 150 متر اجازه ی دور زدن ندارید .
  8. در بلوار ها دور بگردان ها یا تقاطع هایی وجود دارد گاهی دور زدن از این نقاط ممنوع است معمولا این ممنوعیت را با تابلوی دور زدن ممنوع که در زیر مشاهده میکنید نشان داده می شود .

نکته:

اگر در موارد 1 و 3 افسر به شما فرمان دور زدن داد با کسب اجاره از ایشان مجاز به دور زدن هستید.

اگر در حال حرکت بودید و افسر به شما مستقیم فرمان دور زدن داد ابتدا پارک سی سانت می کنید سپس دور می زنید ( اگر توقفتان جلوی پل منازل بود نیاز به گفتن مجاز نیست برای پارک ندارید، زیرا فرمان اصلی دور زدن است. )

اگر در حریم تقاطع پارک کردید اول مجاز نیست برای توقف می گویید ، سپس اگر فرمان دور زدن دادند باید بگویید دور زدن هم در حریم تقاطع غیر مجاز است.

نحوه صحیح دور زدن در راه های دوطرفه و یک طرفه

دور زدن در راه های دوطرفه و یک طرفه با هم تفاوت هایی دارد که در اینجا یاد میگیریم چگونه باید در این راه ها عمل کنیم .

دوطرفه: خودرو را به سمت راست جاده هدایت میکنیم و در شانه ی راه توقف میکنیم با زیر نظر گرفتن سایر خودرها و رعایت احتیاط کامل و حق تقدم خودروهایی که در پشت یا جلو شما در مسیر مستقیم در حال حرکت هستند و روشن کردن راهنمای سمت چپ دور میزنیم .

یک طرفه: در راه های یک طرفه قبل از بریدگی ابتدا خودرو را به سمت چپ مسیر میبریم و راهنمای سمت چپ را همچنان روشن نگه میداریم و با رسیدن به بریدگی با رعایت احتیاط و حق تقدم خودروهایی که در مسیر مستقیم در حال حرکت هستند اقدام به دور زدن میکنیم .

دکمه بازگشت به بالا
خرید بسته طلایی سوالات آیین نامه